سرخط خبرها

ذخیره خون خراسان رضوی پایین‌تر از میانگین کشوری است | شاخص اهدای سلامت خون در ایران با آمریکا برابری می کند

  • کد خبر: ۱۱۸۴۴۲
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
ذخیره خون خراسان رضوی پایین‌تر از میانگین کشوری است | شاخص اهدای سلامت خون در ایران با آمریکا برابری می کند
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: آمار اهدای خون در خراسان رضوی بسیار کاهش یافته است که یکی از علل اصلی آن کمبود  پرسنل در سازمان انتقال خون است .

فاطمه غلامی | شهرآرانیوز؛ مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ظرفیت در استان خراسان رضوی بالاست مردم هم پای کار هستند منتهی زیر ساخت لازم برای روستا‌ها و حتی در شهر‌ها تدارک دیده نشده است.

وی افزود: اهدای خون در خراسان رضوی از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است ذخیره خون خراسان رضوی ۵ روز است در حالیکه در تهران ۱۱ روز است و باید میانگین ۸ روز باشد.
با استانداری خراسان رضوی تعاملاتی داشتیم  اگر اعتبار برای جذب پزشک و پرسنل افزایش یابد قطعا ذخیره خون خوبی خواهیم داشت.

مصطفی جمالی گفت: زیر ساخت‌ها در سازمان انتقال خون فراهم نیست و اگر توسعه فراهم نشود ممکن است مردم استان با کمبود خون مواجه شوند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده در شاخص اهدای خون و شاخص سلامت خون برابری با آمریکا میکنیم. ذخایر انتقال خون در کشور بسیار خوب بوده است، ولی اگر کرونا اوج بگیرد ممکن است در سطح کشوری هم با مشکل جدی مواجه شویم.

وی افزود: خون قابل تولید نیست فقط باید از اهدا کننده تامین شود فرآورده‌های اصلی مانند پلاکت گلبول قرمز و پلاسما از هر واحد خون گرفته می‌شود که می‌تواند جان سه نفر را نجات می‌دهد. اهدای خون مانع سکته قلبی و مغزی می‌شود و درصد سرطان را کاهش می‌دهد، اما مهمترین ارزش در اهدای خون حس نوع دوستی و انسان دوستی است.

مصطفی جمالی گفت: اهداکنندگان اکثرا میانسال هستند و این خطری است که ممکن است آینده کشور را به خطر بیاندازد در دنیا ۵۰ درصد اهداکنندگان خانم‌ها هستند، اما در ایران کمتر از ۵ درصد است. زیر ساخت اهدای خون در روستا‌ها فراهم نیست در حالیکه می‌توان از ظرفیت روستا‌ها بسیار بهره‌مند شد متاسفانه توسعه مراکز درمانی و جراحی  برابر با توسعه انتقال خون نبوده است.

وی افزود: چالش اصلی سرمان انتقال خون این است که سازمان برنامه و بودجه هنوز اهمیت انتقال خون را متوجه نشدند. در اوج کرونا در دنیا ۳۰ درصد کاهش اهدا داشتیم درحالیکه در ایران ۸ درصد کاهش اهداخون  داشتیم و این به خاطر اهداکنندگان نوع دوست است.

وی گفت: تکنولوژی تبدیل پلاسما به دارو‌های ضد سرطانی اقدام پیچیده‌ای نیست، ولی در کشور ما هنوز پالایشگاه آن ساخته نشده است لذا برای تبدیل پلاسما به دارو‌های ضد سرطانی باید پلاسمای خون به آلمان ارسال شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->